Vůle ke smyslu života a koučování
Když se sejdou v našem žití zdánlivě nesourodé zdroje inspirací jako slyšení příběhů utrpení židovského ghetta v Malé pevnosti Terezín, na jiném místě v přírodě spatření rostliny rulík zlomocný a přečtení knih Viktora E. Frankla o vůli ke smyslu života, tak se nabízí otázka „Co nám má toto spojení přinést za uvědomění?“.
U mne jednoznačně uvědomění si pokory k životu, lidská důstojnost, svoboda, bezpečí…soucit, radost a síla, a to lidská síla k životu i přes nepřízeň osudu i přes nepřízeň mezních životních událostí. Letní časy putování roku 2019 mne přiměly k pozastavení se nad systematickým zlem v terezínském ghettu za II. světové války, potkání se s rulíkem zlo/mocným a uvědomění si síly ZLA a k čemu naši sílu můžeme využít – k negativní MOCI nad životy jiných nebo k pozitivní moci ve svém životě…
Jednou z hlavních potřeb člověka je dle Viktora Frankla mít pro co žít, touha po smyslu života. Franklovo přežití koncentračního tábora Osvětim a jeho poučení, které si přinesl domů: „Přežít mezní situace byli schopni ti, kteří byli zaměřeni na budoucnost, na úkol, který je čekal, na smysl, který chtěli naplnit“.
Frankl jako inspirátor pro koučování:
- Smysl je v žití pro cíl. Zaměřenost člověka na cíl má časový a předmětný aspekt. Co se týká času, jedinec potřebuje pevný bod v budoucnosti, který utváří jeho přítomnost, čímž jeho vnitřní svět a zážitkový čas dostávají svou strukturu.
- Vůle ke smyslu je motivována napětím mezi realitou a ideálem. Člověk uskutečňuje sebe samého naplněním smyslu. Motivem je vyrovnání napětí mezi tím, co člověk je, tím, čím by se chtěl stát, napětí mezi realitou a ideály, napětí mezi existencí a esencí, mezi bytím a smyslem. Toto napětí je uložené v podstatě člověka. Smysl musí předcházet bytí, neboť jen tak může být jeho průkopníkem.
- Vědomí smyslu dává sílu. Vědomí smyslu dává člověku předpoklady vydržet všechny životní těžkosti.
- Smysl je možné naplnit realizací tvořivých, zážitkových nebo postojových hodnot.
Zdroje: V. E. Frankl, A přesto říci životu ano. Utrpení z nesmyslnosti života.
Iva Macková, 2019
Profesní podpora kouče
Vzala jsem si za své, jako svůj osobní cíl, napsat článek o profesní podpoře kouče. A jak to celé vzniklo? Měla jsem touhu na toto téma napsat příspěvek s cílem podpořit koučování jako takové, ale především kouče v motivaci k využití profesní podpory. A abych s tím „pohla“, tak jsem si to vzala jako téma do svého koučování. V prní fázi jsem si v koučování došla k tomu, že by bylo fajn článek zpestřit nějakou fotkou či obrázkem. Následně jsem ve svých vlastních fotkách našla racky na Vltavě, lákalo mne nějak fotek využít a zrodila se fotokoláž s textem. Přišla další fáze koučování a příběh Jonathana Racka, tak se to celé spojilo…
Richard David Bach: Racek
Rozednilo se a svěží slunce zlatě pableskovalo po mírně zvlněném moři. Míli od břehu čeřila vodu rybářská loď a vzduchem se nesl křik svolávající hejno k snídani. Nakonec se tisíc racků slétlo a všichni se začali rvát o kusy potravy, přičemž nevynechali jediný úskok, jak napálit druhého. Začal další perný den. Rackové, jak jistě víte, nikdy nelétají trhaně a nikdy neztrácejí rychlost. Ztratit rychlost ve vzduchu, to je pro ně veliká hanba a ostuda. Ale Jonathan Livingston Racek se nestyděl. Raději znovu rozepjal křídla v té nezvykle ostré křivce – a znovu ztrácel rychlost a propadal se jako kámen. Nebyl to zkrátka obyčejný pták. Většina racků se ani nesnaží naučit víc, než základní prvky létání – stačí jim vědět, jak se mají odlepit od břehu, popadnout něco k jídlu a frr zpátky. Většině racků totiž nezáleží na létání, ale na jídle. Našemu Rackovi však šlo především o létání a ne o jídlo. Jonathan Livingston Racek nejraději ze všeho létal. Přitom si uvědomil, že mu jeho způsob uvažovaní nepřináší mezi ostatními ptáky žádnou zvláštní popularitu. Vždyť i táta s mámou kroutili hlavami, že jejich Jonathan nedělá od rána do večera nic jiného, než pořád dokola zkouší nízký klouzavý let. A měl co objevovat! „Proč to, Jonathane, děláš?“ vyčítala mu maminka. „Nemůžeš být jako všichni ostatní? Copak je to tak těžké ponechat přízemní létání pelikánům nebo albatrosům?“ Jonathan odpovídal: „Mámo, mě zajímá jen jediné. Chci si vyzkoušet, co všechno ve vzduchu dokážu. Chci to prostě vědět.“ Na doporučení rodičů se Jonathan snažil být jako ostatní, snažil se doopravdy, jenže mu to vůbec nešlo… za chvíli už Jonathan zase létal sám, učil se být šťastný. Začal rychlostí a za týden toho o ní věděl víc než nejrychlejší z racků… létal potmě, i když racek nikdy potmě nelétá. Vytrvale trénoval, zjistil, že při vysoké rychlosti na hladké zatočení stačí nepatrný pohyb jednoho péra. Předtím si na vlastní kůži vyzkoušel, že stačí pohnout ještě jedním a okamžitě začne rotovat jako střela z pušky…tak se Jonathan stal prvním leteckým akrobatem mezi racky.
Když se Jonathan Racek vrátil ke svému hejnu, chtěl předat svoji zkušenost a radost, myslil na změnu, na to, že místo ucouraného pendlování racků mezi rybářskými loděmi a pobřežím bude mít jejich život konečně smysl. Jako rackové se vyhrabeme z tuposti a najdeme sami sebe, budou z nás tvorové plní dokonalosti, inteligence a znalostí. Konečně můžeme být svobodní! Můžeme se naučit létat. Namísto přijetí byl Jonathan Racek z hejna vyloučen… za neodpovědnost a bezohlednost, za nerespektování tradice všech racků. Jonathan Racek žil od toho dne sám, ale zato doletěl pěkný kus cesty za vzdálené útesy. Netrápila ho samota, ale spíše to, že ostatní rackové odmítli slávu létání, která se jim nabízela – odmítli prostě otevřít oči a vidět. Denně se naučil něco nového, zjistil, že při bleskovém střemhlavém letu dokáže ulovit vzácnou a chutnou rybu, nebyl už odkázán na rybářské lodě, ani okoralý chleba, aby si opatřil nutnou potravu. Naučil se spát ve vzduchu, udržovat směr ve vanoucím větru… díky vnitřní sebekontrole dokázal létat v husté mořské mlze nebo se vznést až do oslňujícího jasna nad ní… to všechno ve chvíli, kdy ostatní rackové nečinně přešlapovali na břehu a tupě zírali do mlhy a deště. Jonathan si začal uvědomovat, že je Racek, který se neleká žádných omezení. Lákalo ho přísloví: nejdál vidí racek, který vzlétne nejvýš.
Časem Jonathan Racek získal svého příznivce, pomalu kroužil nad vzdálenými útesy a sledoval, jak si vede jeho žák. Fletcherovi šlo létání skoro jako po másle. Byl silný a přitom lehký a rychlý, ale nejdůležitější bylo, že se hnal do učení jako divý. Někdy se mu však také nedařilo, to když se například pokusil o šestnástinásobný vertikální výkrut a figuru nedokončil… neúspěch ho přiváděl k zuřivosti, sotva popadal dech, křičel: „Maříš se mnou čas, Jonathane, jsem neschopný pitomec, zkouším to pořád dokola, a pořád nic!“. Jonathan se na něj podíval a přikývl. „Dokud budeš mít tak tvrdá křídla, tak to nikdy nezvládneš, to je jasné. Hned na začátku jsi ztratil čtyřicet mil rychlosti! Musíš křídla ovládat úplně lehce! Pevně, ale lehce, rozumíš?“. Snesl se k mladšímu rackovi. „Pojď, zkusíme to společně. Pozor na vzepjetí. Chce to hladký, plynulý začátek.“
Uplynuly tři měsíce a Jonathan už měl šest dalších žáků, kteří hořeli zvědavostí, co je to za novinku to létání pro radost z letu. Pro všechny ale bylo snazší prakticky nacvičovat létání, s pochopením skrytých příčin už to bylo horší. Praxe v létání se rackům líbila, protože to bylo něco rušného a vzrušujícího. Ani jeden z racků – ani Fletcher – nedokázal pochopit, že let myšlenek může být stejně reálný jako pohyb větru a peří. Jonathan rackům říkal: „Zlomte řetěz svého myšlení a spadnou z vás řetězy vlastního těla… všechno, co vás omezuje, musíte hodit stranou“, ať se snažil, jak chtěl, znělo jim to jen jako hezká pohádka. Jonathan mluvil o prostých věcech – o tom, že racek se má naučit létat, že podstatou osobnosti je svoboda, že všechno co tu svobodu omezuje, musí být odstraněno, připomínal možnost volby.
Díky ochotě k učení se na vyšší úrovni, překročil Fletcher za nějakou dobu mez svého vědomí, našel svého vnitřního učitele a začal mu rozumět. „Už mě nepotřebuješ“ sdělil Jonathan Fletcherovi a ještě doplnil: „Nedopusť, aby o mě šířili nějaké pitomosti, anebo aby ze mě dělali Boha, slyšíš, Fletchere! Jsem racek! Mám rád létání, a to je všechno.“
Když začal Fletcher sám pracovat se skupinou nových žáků, zapálených pro první lekci létání, tak od něj zaznělo: „Hned na začátku si musíte uvědomit, že racek je ničím neomezená myšlenka svobody…“ Mladí rackové po něm nechápavě pokukovali. Fletcher si povzdechl a začal znovu: „Začněme tedy vodorovným letem…“ Fletcher se sice nutil před svými žáky do přísnosti, ale najednou je uviděl novýma očima, takové jací byli, a ačkoli to trvalo jen okamžik, měl je za to rád, moc rád. Říkáš, že meze neexistují, Jonathane, pomyslel si a usmál se. Začal svůj vlastní zápas s učením.
Zdroj: Richard David Bach, Jonathan Livingston Racek, Argo
Miluji metafory, ráda v nich objevuji, u metafor mne baví, že každému z nás může přinášet jinou inspiraci, interpretujeme ji sobě vlastním, jedinečným způsobem, který nám dává smysl. A v tom vnímám svobodu metafor jako Jonathan Racek v létání. Příběh Jonathana je pro mne inspirativním zdrojem v kontextu koučovacího přístupu, a to z toho důvodu, že si dovolil dělat a rozvíjet to, co ho bavilo, lákalo a přinášelo mu radost, měl velké odhodlání ke změně, opouštěl zónu komfortu a vstupoval opakovaně do zóny učení, překonával vlastní omezení, denně se učil něco nového, měl vnitřní sebekontrolu a vyšší úroveň sebeuvědomění.
V jeho příběhu vnímám i kvality mentora a supervizora.
Jonathanovo: „Pojď, zkusíme to společně“, by dle mne mohlo být mottem profesní podpory rozvoje kouče, který když neví, tak má možnost využít odborné podpory a zkusit to společně s někým… Nabízí se otázka: S kým, za jakým účelem, kdy, jak, případně za kolik?
Já se ve svých začátcích pokusů o koučování potkávala s mentorem, tedy s profesně starším a zkušenějším koučem. A k čemu mi to bylo? K získání náhledu na kvalitu mého koučování a k seberozvoji. Nyní s odstupem pěti let oceňuji především to, že využití mentorinku bylo součástí kurzu kouče a následně součástí získání mezinárodní certifikace kouče, že jsem ve svých prvních krůčcích měla ve své podstatě povinnost využívat mentorink ke sdílení nahrávek z koučování. Díky facilitativnímu mentorinku, který vnímám jako partnerskou formu podpory, jsem mohla posilovat své profesní kompetence kouče a dovednosti vedení procesu koučování. Ano, takto bych vyjádřila to, za jakým účelem jsem využívala mentorink. Když se dovolím vrátit k metafoře Jonathana, tak pro Fletchera byl dle mne mentorem v tom, že měl více zkušeností s létáním, které byl schopen a ochoten předávat dál, podporoval rozvoj dovedností v létání u méně zkušeného, ale nadšeného racka – letce. Jonathan viděl u svého žáka příležitosti jeho rozvoje, dokázal je identifikovat (musíš křídla ovládat úplně lehce, lehce, ale pevně…) a podporovat ho na cestě ke změně v dovednostech. S tím jeho „musíš“ byl dle mne spíše tím autoritativním mentorem, který ví, co žák potřebuje. Já zažila a zažívám mentorink založený na spoluúčasti, tedy, že mohu definovat své rozvojové potřeby, zda budu rozvíjet tu kterou kompetenci či proces a co je mým očekávaným výsledkem. V mentorinku si k některým věcem pod vedením mentora přicházím sama, někdy se mi dostane praktického doporučení, rady či inspirace metaforou či příběhem. Co je pro mne skutečně důležité, tak to je naplnění pocitu důvěry a bezpečí, a to z toho důvodu, abych mohla být zcela otevřená, pojmenovávat silné stránky, ale i ty slabé, tedy hledat příležitosti rozvoje. Není to vůbec jednoduchá cesta jít se svojí „kůží“ na trh, ale když se s tím člověk naučí žít, že umí otevřeně reflektovat, tak to přináší zisky ve zvyšování kvality role kouče, ve větší sebejistotě, plynulejším procesu, schopnosti reagovat na potřeby koučovaného…
A v čem byl dle mne Jonathan pro Fletchera supervizorem? V podpoře směřující k pochopení příčin či souvislostí, ať již zjevných nebo skrytých, a to nejen ve způsobu myšlení, ale chování a prožívání. Pro supervizi považuji za nezbytné, stejně jako u mentorinku, naplnění důvěry, bezpečí a otevřenosti založené na partnerském vztahu. Koneckonců vztahy jsou v supervizi podstatou.
Aktuálně jsem v profesním rozvoji v roli kouče blíže supervizní podpoře, jsem ve fázi, kdy mám více zažité procesní záležitosti a kompetence, mohu tedy zaměřovat pozornost na vztahové záležitosti. Se svým supervizorem mám nastavený rámec profesní podpory, jsme dohodnutí na kontinuálním potkávání se v nahlížení na má témata a zakázky. Tím rámcem, který jsem si nastavila já, jsou vztahové jevy související s dramatickým trojúhelníkem, tj. s rolemi zachránce, oběť a manipulátor. V supervizních setkáních se za podpory svého supervizora zamýšlím nad příčinnými souvislostmi toho, co mne občas tahá do role zachránce, kdy a za jakých podmínek jsem ovlivňována příběhy koučovaných, kdy se dostávám do emocí, jak mne to v koučovacím vztahu ovlivňuje, co s tím mohu dělat. Sdílením reálných zážitků získávám nadhled a inspiraci na cestu ke změně, např. v koučování s obětí domácího násilí, jak třídit zakázky, jak nepřebírat zodpovědnost, jak své prožívání dostat do přímé komunikace, jak naložit s hranicí oznamovací povinnosti při podezření ze spáchání trestného činu… Při supervizích si dovolím i „oslavovat“, tedy reflektovat zdařilá koučovací setkání, což posiluje moje sebevědomí v roli kouče a chuť tento přístup podpory lidí využívat v profesní praxi.
Je pro mne hodně úlevné dovolit si nebýt s dilematy v koučování sama, KDYŽ V ROLI KOUČE NEVÍM…, tak mám možnost využít odborné profesní podpory ve formě mentorinku či supervize, a za to jsem upřímně ráda.
Za potkání se s Jonathanem Rackem děkuji své koučce a múze Janě Kazíkové. Také děkuji svému oku a fotoaparátu Canon, s nimiž jsem strávila příjemné chvilky ve společenství racků na Karlově mostě v létě roku 2017.
P. S.: Prvně se zrodily mé fotky, až pak jsem se dozvěděla o existenci Jonathana.
Iva Macková, 2018